,,Kiekvienas yra menininkas“: kad patikėtum pats ir įkvėptum kitus

Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centro  direktorė Rima Juozapavičienė, metodininkė Rima Leimontienė bei  TAU savanorės Jurgita Lazickienė, Dijana Ušinskaitė, Inga Strižigauskienė ir Ona Morkūnaitė 2023 m. balandžio 17-22 d. dalyvavome organizacijos ,,Europass Teacher Academy“ kursuose „Drawing and Painting in Barcelona: Everyone is an Artist!” Barselonoje.

Kursų išskirtinumas

„Drawing and Painting in Barcelona: Everyone is an Artist!” – tai kursai, orientuoti į įvairių specialybių mokytojus, suaugusiųjų švietėjus. Programos autorė – mokymus vedusi ir savo betarpiškumu, ekspresyvumu, dalykiškumu, terapinėmis kompetencijomis žavėjusi menininkė, psichologė Marta Mandolini.  Tikslas  – ne tik praplėsti  ar įgyti pradinių piešimo ar tapymo įgūdžių, bet suvokti, kad meno kūrimas  – pati tikriausia terapija, galinti padėti sumažinti stresą, sveikai sulėtinti gyvenimo tempą, labiau pažinti save.

Šešias dienas trukusiose veiklose pakruojiečių komanda dalyvavo kartu su dalyvėmis  – pradinių klasių mokytojomis iš šiaurinės Švedijos dalies – Liuleo miesto. Turėjom galimybę keistis idėjomis, kalbėtis apie mūsų šalių švietimo sistemas, galimus bendradarbiavimo projektus.

Mokymuose išbandytos įvairios piešimo, tapymo technikos ir medžiagos (pieštukai, anglis, pastelė, akvarelė, akrilas). Lektorė Marta aiškino apie erdvių, šviesos, šešėlių suvokimą. Daug patarimų gavome tapant iš natūros gamtoje, eskizuojant miesto architektūrą. Kursų metu piešimo ir tapymo veiklos organizuotos ne tik auditorijoje. Jos kėlėsi į Barselonos universiteto Botanikos sodą, El Born rajono kultūros ir atminties centrą. Įkvėpimo semtasi P.Pikaso muziejuje, tyrinėti A. Gaudi architektūros pavyzdžiai. Ne viena diskusija ir mintis kilo aplankius La Pedrera namus, nužvelgus vis dar statomą Šv. Šeimynos bažnyčią (Sagrada Familia), Batjo namą (Casa Batllo), pasivaikščiojus Giuelio parke. Pasakiškuose A. Gaudi,  katalonų modernizmo architekto, darbuose ieškojome maurų, rytietiškos, gotikos ir modernistinės architektūros sąsajų. Vienas pusdienis praleistas  ir studijoje ,,Mosaiccos“, kur  mokėmės gaminti mozaikas iš skaldytų keramikinių plytelių, pritaikydamos A.Gaudi  mozaikos stilių ,,trencadis“.

Pasak savanorės Jurgitos,  veiklos ,,paskatino įvertinti save, savo meninius gebėjimus, pedagogines, metodines žinias iš naujo. Tai didžiulis postūmis dar kartą paieškoti naujų darbo metodų, patirtais įspūdžiais pasidalinti su kolegomis“.

Metodai būsimoms senjorų veikloms

Kursų  metu iš karto diskutavo ir mąstėmė, kurios  veiklos tiktų, būtų įdomios TAU klausytojams, parturtintų jų užsiėmimus. Dalyvės Dijanos žoždžiais, ,,labiausiai žavėjo mintis, kad kiekvienas yra tapytojas, kiekvienas yra kūrėjas. Tai mintis, kuri paskatins, inspiruos kūrybinėms idėjoms ir TAU universiteto senjorus“.

O kokie metodai gali padėti paskatinti TAU klausytojus kurti? Idėjų gauta pakankamai.  Savanorė Jurgita nusiteikusi senjorams pasiūlyti daugelį kursuose atliktų užduočių-pratybų. Vienas iš jų –  atvirkštinis piešimas. Jo metu piešiantysis savo dėmesį turi sutelkti ne į konkretų vaizdą, o į atskiras linijas, štrichus ir juos tiksliai atkartoti. Metodas leidžia piešiančiajam suvokti, kad jis gali nupiešti bet kokį, net ir patį sudėtingiausią, vaizdą. Kitas piešimo būdas – „cadavre exquis” tiks  piešimo bei fantazijos lavinimui.  Labai pravers įvairios dešiniojo smegenų pusrutulio, atsakingo už kūrybiškumą, aktyvinimo pratybos: poromis piešti portretus kubizmo stiliumi, ,,Stebuklingas dušas“ (meditacijos metodas atsipalaidavimui ir intuityviam piešimui). Pagaliau, jau žinome, kaip dalyvius įtraukti   į naują veiklą – mozaikų kūrimą.

Pozityvumo ir profesinio tobulėjimo sustiprinimas

,,Mes visi  dažnai galvojam, kad nemokam piešti, tapyti, kurti mozaikų ar suprasti meno. Tiesą sakant, menas dažnai siejamas su talentu.  Daugelis žmonių mano, kad neturi teisės užsiimti menine veikla, ir palieka nuošalyje daugybę įgūdžių (pvz., stebėjimo, bendravimo, rašysenos), dažnai siejamų su menine praktika. Tačiau meninė veikla skatina sveiką psichologinę  būseną, yra puiki priemonė kovoti su stresu ir palengvina saviraišką. Be to, tai gali būti komandos  ir teigiamos mokymosi aplinkos kūrimo priemonė. Įvertinus tokios veiklos  naudą, lengva padaryti išvadą, kad meno kūrimas neturėtų būti skirtas „genijų“ ar „ekspertų“ mažumai!

Kursų metu suvokiau, kad tinkami mokymo metodai gali padėti bet kokiam pesimistui priartėti prie meno kūrimo ar bent bandyti tai įgyvendinti be streso ir nepasitikėjimo. Tinkama pagalba, nusiteikimas, aplinka – įrankiai, kuriais galima prakalbinti didžiausią ,,nemenininką“, – taip mokymąsi Barselonoje apibendrino Pakruojo švietimo centro direktorė Rima.

,,Mokymai Barselonoje aplenkė mano lūkesčius. Manau dažnas iš mūsų turi jausmą arba norą pasitikrinti, ar viską darai taip, kaip turėtų būti, ar mokai to, ko turėtum mokyti. Galiausiai, nuvalyti dulkes nuo jau turimo žinių bagažo taip pat verta. Kartais ne tik iš savęs, bet ir iš kitų reikalaujame tam tikrus standartus atitinkančių rezultatų ir pamirštame tiesiog džiaugtis, jausti, atsipalaiduoti ir leisti kūrybiškumui išsiveržti ir vidaus… Ir čia neturėtų būti vertinimų, kad kažką darai ne taip, „nesąmonė“, „taip negalima“… ir t.t.“, – tokiomis mintimis dalijosi savanorė Ona. Ji pridūrė, kad ,,šie kursai praturtino naujais metodais mokyti, kurti, patirti, atsipalaiduoti, o taip pat įpareigojo suteikti drąsos tiems, kurie dar tik pradeda eiti šiuo keliu. Žinau ne vieną žmogų, kuris piešti, kurti pradėjo sulaukęs solidaus amžiaus, tik tada atrado laiko jaunystės svajonių įgyvendinimui. Po šių mokymų galėsiu padėti daugeliui nugalėti baimes ir išdrįsti paimti teptuką į rankas“.

Sutartinai pritariame, kad  šie kursai  – tikrai puikus pasiruošimas susitikimams su TAU klausytojais – Meno fakulteto lankytojais. Savanorės Ingos atsiliepimas labai taikliai papildo mūsų visų nusiteikimą: ,,Parsivežti įvairūs mokymo metodai, patobulinti anglų kalbos įgūdžiai, aplankyti meno muziejai, įkvėpimo pasisemta iš pasaulinio paveldo dailininkų darbų, susipažinta su Ispanijos kultūra, vertybėmis  ir skoniais. Šiuose kursuose patyrėme, kaip smagu su puikia komanda bendrauti, mokytis, dirbti, tyrinėti, atrasti ir dalintis, kad sugrįžę dalintume kitiems“.

Dalyvavimas kursuose  – Radviliškio rajono savivaldybės švietimo ir sporto paslaugų centro kartu su partneriais – Pakruojo suaugusiųjų ir jaunimo švietimo centru bei Joniškio rajono švietimo centru įgyvendinamo programos ,,Erasmus+“ projekto Nr.  2022-1-LT01-KA121-ADU-0000056357 dalis.